תמיד לרשותכם: 8659*

shekaveteka@gmail.com

תכנון של התאורה בחדרי הילדים

שנת הלימודים החדשה, הבאה עלינו לטובה – כבר בפתח, וההכנות לקראת ה"חזרה לשגרה" נמצאות בעיצומן... מעבר לרכישות הברורות מאליהן כמו קנייה של ילקוט חדש, קניית מחברות, ספרים, כלי כתיבה וקלמר – דבר נוסף שעליו הורים צריכים לתת את הדגש הוא רענון של פינת העבודה (כלומר שולחן הכתיבה של הילד וכמובן התאורה שלו
מרבד-הקסמים-לחדר-ילדים

שולחן העבודה הוא פינה חשובה ביותר בתוך חדר הילדים – ליד שולחן העבודה ילדכם מעביר זמן לא מבוטל לאחר החזרה מבית הספר. בהנחה, שמדובר בתלמיד ממוצע, על אחת כמה וכמה, אם מדובר בתלמיד שקדן – שולחן הכתיבה זה המקום בו הילד שלכם יקרא ספרים, יכין שיעורים, יתכונן למבחנים ועוד. כדי שכל הלמידה הזאת תהיה אפקטיבית, ותניב תוצאות מוצלחות, חשוב מאד לדאוג שלילדכם יהיה נוח!

שימוש נכון בתאורה

מעבר לשולחן כתיבה במיקום ובגובה הנכון, וכיסא עבודה שהוא נוח, דבר נוסף שצריך לתת עליו את הדגש זה תכנון תאורה לבית בפינת העבודה. מחקרים שנעשו לפני מספר שנים הראו כי 72% מהתלמידים הישראלים משתמשים בתאורה לקויה בזמן למידה בבית. מה הכוונה? תאורה שהיא חזקה או חלשה מדי, תאורה בצבע לא נכון וכמובן, תאורה שהיא במיקומים או בזוויות בלתי מתאימות. מדוע תכנון תאורה נכונה באזור פינת העבודה זה דבר כה חשוב? לתאורה – כפי שכבר הבהרנו זאת קודם, יש חלק חשוב בתחושת הנינוחות של ילדכם בשעת למידה.

תאורה חלשה מדי, או כזאת שמגיעה ממיקום לא נכון, תגרום לילדכם לרכון קדימה ולאמץ את הגב. מעבר לזה, לתאורה יש גם כמובן השפעה על העיניים. אור חזק מדי עלול לסנוור, ולגרום עייפות. אור חלש מדי – עלול לגרום לילדכם לאמץ את עיניו ולפגוע בראייתו (מה שנקרא בשפה הבלתי מקצועית "הגדלת המספר בעיניים"). תאורה לקויה, אם כן, משפיעה ישירות על מערכת הראייה, ובצורה עקיפה על מערכת השרירים של הגוף ועל היציבה.

היא עלולה לגרום לילדכם לאמץ את הגב, לאמץ את הצוואר, מביאה לתחושת נוקשות בכתפיים ובאזור פלג הגוף העליון – כל התסמינים האלו לאורך זמן ממושך, עלולים לגרום לילד לפתח במרוצת השנים בעיות יציבות וכאבי גב (מבעיות של עקמת ועד פריצת דיסק).

אז מה, אם כן, עושים כדי למנוע מראש את כל הבעיות הללו, ואיך מתכננים בצורה נכונה את התאורה שבסביבת שולחן העבודה ובחדר הילדים בכלל? לדעתחשמלאים ומעצבי תאורה הצורה הכי טובה לתכנן בה תאורה היא בצורה כזאת שהאור שיתקבל בחדר, יהיה כמה שיותר טבעי – כלומר לא חזק מדי, לא חלש מדי ובגוון ניטראלי. הנה כמה טיפים לתכנון נכון של תאורה:

תכנון התאורה – השלבים

  1. ראשית, יש לחפש גוון תאורה שנקרא בשפה המקצועית COOL WHITE (לבן רגוע). זהו האור הקרוב ביותר מבחינת הגוון לתאורה טבעית. למרות מה שרוב האנשים חושבים – לא מומלץ להשתמש באור צהוב מדי בחדר הילדים (כי זה מרדים) ולא באור לבן מדי (כי זה מסנוור).
  2. במרכז החדר, על גבי התקרה, כדאי למקם גוף תאורה צמוד תקרה – כך שהאור יתפזר בחלל החדר בצורה אחידה ושווה, ולא ייווצרו בחדר אזורים חשוכים (אהיל, לדוגמא, המשתלשל בתלייה מן התקרה לרצפה – בד"כ פיזור התאורה שלו הוא מוגבל. לכן גופי תאורה בסגנון הזה, אינם מומלצים לשימוש בחדר ילדים שמשמש גם ללמידה, עם כל זה שרבים מן ההורים נוטים להעדיף אותם יותר כיוון שהם בד"כ אסתטיים ומעוצבים יותר).
  3. כדאי להוסיף אור ממוקד לשולחן העבודה. תאורה שכזאת, ניתן ליצור או ע"י מנורת שולחן קטנה שתעמוד על השולחן, או ע"י פלורסנט שימוקם מעל לשולחן הכתיבה.
  4. לא כדאי ששולחן העבודה בחדר הילדים, יהיה ממוקם סמוך לחלון, כיוון שבצהריים, בייחוד בימים חמים נכנס לתוך החדר אור שמש חזק וזה עלול לסנוור. מומלץ אם כן, למקם את שולחן העבודה בפינה שהיא קצת יותר חשוכה (ולאבזר עם גופי תאורה בהתאם). אם אין ברירה – ניתן לפתור את בעיית הסינוור מהשמש ע"י הוספה של וילון.
  5. אם על השולחן לדוגמא עומד מחשב, גם נתון כמו זה, צריך לקחת בחשבון. מסך המחשב, גם הוא, אביזר שפולט – אור יחסית חזק, לכן חשוב שלא נאבזר את שולחן העבודה בהרבה גופי תאורה, שכן אז כבר יהיה אור יותר מדי חזק בסביבת העבודה. ליד המקלדת, כדאי להוסיף מנורה קטנה אשר תאיר את המקלדת למעלה או מהצדדים. מאחורי מסך המחשב, אפשר להוסיף גם נורת ניאון או פלורסנט בגוון בהיר.
  6. גם האזור שלצד המיטה, זה אזור "עבודה" חשוב – כי בד"כ נוהגים ילדים לקרוא במיטה ספר לפני השינה, או לעבור על חומרי לימוד שונים. ליד המיטה מומלץ תאורה קלה בחוזק של לא יותר מ – 20 – 25 וולט. ניתן להשיג זאת ע"י מנורת שולחן קטנה על גבי השידה, מנורה עומדת, או באמצעות ספוטים שמתקינים על הקיר שליד המיטה.

קבלו ייעוץ עם מעצב תאורה מומחה בטלפון, חינם! וללא התחייבות

פוסטים אחרונים